Urząd Miejski w Białymstoku kupuje 30 fabrycznie nowych, 12-metrowych autobusów elektrycznych, które trafią do trzech miejskich spółek - KPK, KZK oraz KPKM. Oferty złożyły aż cztery firmy. Zwycięstwo odniósł Solaris Bus&Coach.
16 grudnia minionego roku UM Białystok ogłosił duży przetarg na dostawę 30 fabrycznie nowych autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą do ładowania. Autobusy będą użytkowane przez wszystkie miejskie spółki przewozowe, a więc przez KPK, KZK oraz KPKM. Do każdej z nich trafi po 10 pojazdów.
Do otwarcia ofert doszło na początku lutego. Dostarczenie pojazdów zaoferowały: Solaris (84,501 mln brutto), Busnex (82,7544 mln brutto), Karsan (za blisko 91,5 mln brutto) oraz Irizar (za blisko 99,72 mln brutto).
Budżet UM Białystok w projekcie wynosi natomiast 84 995 460,00 PLN. W wymaganej kwocie mieściły się zatem jedynie Solaris i Busnex. Po ocenieniu ofert UM Białystok zdecydował o wyborze oferty firmy Solaris Bus&Coach.
Wymagania technicznePrzypomnijmy, że autobusy mają mieć długość od 11,5 do 12,75 metra oraz być w pełni niskopodłogowe, z jednolitą podłogą na całej długości pojazdu. Jednocześnie jak pisze zamawiający, warunek ten nie wyklucza ewentualnego schodka w ostatnich drzwiach pojazdów. Autobusy mają mieścić co najmniej 70 pasażerów, z czego minimum 22 na miejscach siedzących. Białystok preferuje maksymalizację liczby miejsc siedzących kosztem stojących.
Poza autobusami zamówienie obejmuje dostawę 25 ładowarek plug-in, 20 jednostanowiskowych oraz pięciu podwójnych. Do tego samorząd wymaga dostawy 3 mobilnych ładowarek, po jednej dla każdego z białostockich przewoźników. Ładowarki mają mieć moc co najmniej 150 kW, przy czym w przypadku ładowarki pojedynczej miasto dopuszcza mniejszą moc, wynoszącą co najmniej 120 kW. Moc ładowarek mobilnych to co najmniej 60 kW.
Zakup ma zostać dofinansowany ze środków z programu Zielony Transport Publiczny, a czas na realizację całości zamówienia to 12 miesięcy od momentu zawarcia umowy.
Jak poinformował samorząd, nie planuje się tworzyć specjalnych, nowych linii autobusowych dedykowanych do obsługi taborem elektrycznym. Ładowanie autobusów ma odbywać się tylko i wyłącznie na zajezdni. Nie będą to oczywiście pierwsze autobusy elektryczne w mieście, bowiem od zeszłego roku na ulicach Białegostoku można już spotkać
20 elektrycznych Yutongów.